zaterdag 21 januari 2012

En dan lees je zoiets...

Net wanneer je denkt dat de tijd misschien gekomen is om dit blog af te ronden, lees je zoiets en weet je: er is nog veel werk aan de winkel.

Vooral deze zin bij de eerste tip: “Zelf ben je het beste voorbereid door alvast navraag te doen naar andere manieren om zwanger te worden, door IVF bijvoorbeeld.” Huh? Alsof ivf een keuze is op de menu van een afhaalchinees. 'Voor mij graag nummer 89, een eenvoudige ivf met korte stimulatie. Danku.'
Goed, het kan handig zijn om van bij de start te weten dat er mogelijks een probleem is, maar om daar meteen vanuit te gaan is toch wel iets heel anders, me dunkt.

Grappig vond ik deze opmerking: "Ga niet stressen of je partner wel genoeg heeft genoten, want stress is niet goed voor jouw (en je partners) plezier." Het enige wat ik betreur is dat het enige dat bij de mensen blijft hangen van raad, dit is: 'stress niet'. Het einde van de zin, zeker 't stukje na de haakjes, wie let daar nu nog op; zeker als je zwanger probeert te raken? En als ze dan aanraden om die standjes te zoeken "waardoor je kansen verhoogd worden" dan kunnen ze evengoed zeggen: 'doe een handenstand na de seks'. Wat zijn namelijk standjes die je kansen verhogen? Ik moet ergens aan het begin van ons traject iets gemist hebben, denk ik. Misschien de nummers 1 tot 30 op 't menu van bovenvermelde afhaalchinees? Misschien nummer 14: het standje van de lotusbloem-aan-de-poort-van-de-gouden-morgenstond?

Stoppen met roken, minder drinken, gezond eten... Het zijn allemaal tips die goed zijn voor je wicht-in-wording, maar die, voor zover ik weet, je kansen op een zwangerschap niet bijzonder veel vergroten. Het zijn het soort tips die je vooral, als het je niet lukt om binnen de 6 maanden zwanger te raken, opzadelen met massa's onnodige schuldgevoelens. Ik dronk al snel geen alcohol meer (enkel nog tijdens m'n regels want dan kon 't toch geen kwaad). Waarom eigenlijk? Een glaasje bij gelegenheid had echt geen kwaad gekund. Maar ja, je doet alles wat je maar kan om die kansen te vergroten. Op een bepaald moment heb ik die foliumzuurpilletjes en vitamines wel laten schieten. Die had ik ook jaren kunnen slikken. Ook toch enkel in hoofdzaak om iemand anders rijk te maken. (Wat ik daarentegen niet kan uitstaan zijn zwangere vrouwen die roken. Ze vermelden terecht dat roken niet goed is voor je ongeboren kind, maar dan zijn we wel al een stap verder...)

En natuurlijk kan zo'n artikel niet afgerond worden zonder het Cliché's der Cliché's: 'Ontspan je'. Maar natùùrlijk... Daar hebben we het weer: stress verlaagt je kansen op zwangerschap. NOT. Anders zouden er in deze stressmaatschappij geen kinderen meer geboren worden. Stress lijkt overigens die anderen precies nooit parten te spelen die op een wip (al dan niet geplande) kindjes aan de lopende band fabriceren (net als roken, ongezond eten, alcohol of zelfs drugs trouwens)...

3 opmerkingen:

  1. Het artikel slaat (helaas) de nagel op de kop hoe de maatschappij de dag van vandaag tegen zwanger worden staat. Zoals je het zelf beschrijft, je opzadelen met heel wat onnodige schuldgevoelens ...

    Eigenlijk toch niet te geloven hé ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. grappig, ik had dat artikel ook gelezen en het stoorde me ook echt mateloos! Helaas, weinig aan te doen zeker...
    ze zouden deze post er eigenlijk onder moeten zetten, zodat ze er eens over nadenken vooraleer ze zulke dingen posten :-S

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kan me ook mateloos irriteren aan zulke artikels.
    Om zo'n artikel kort samen te vatten: wordt gewoon een nonneke en je bent meteen zwanger;)
    Ach ja, niets aan te doen... Ze helpen in ieder geval niet om out of the closet te komen met een vruchtbaarheidsprobleem, het wordt maar al te vaak als naslagwerk (vooral in kappersliteratuur) gebruikt.
    Foliumzuur neem ik al zo'n zeven jaar, met mijn voorgeschiedenis in eerste instantie in geval vn 'ongeplande zwangerschap' (waar we ons nu wel een bult om lachen:)) en zal het waarschijnlijk nog tot de menopauze verder blijven slikken (tenzij ik dus nonneke word). Waste of money, maar als je kan voorkomen wat wij hebben meegemaakt kan ik er wel inkomen ze beter wel te slikken...

    Soit, waar zullen we dit artikel classificeren? Mens-erger-je-niet?:)

    Liesje

    BeantwoordenVerwijderen