woensdag 28 december 2011

Ja, ze was heel blij

Heel blij dat het een jongen is. Mijn nicht X is zwanger (zie ook: AAAARGH en AAAARGH - Het Facebookvervolg ). Ze is voorbij de 30 weken nu. En ook heel blij met een mooi, bescheiden rond, bijna schattig buikje. Al moest ze toegeven toch wel al in een paniek geschoten te zijn, want ze had al een striempje gevonden. Een plekje dat na een grondige inspectie door m'n tante geen blauw plekje bleek te zijn. Ze was meteen naar de winkel gehold om een tweede potje olie te gaan halen, want het eerste was al op.
En ze maakte zich wel degelijk zorgen. Zorgen om haar tattoe die uitgerokken was. En om haar trouwjurk die al gekocht was, vóór ze per ongeluk zwanger was geraakt. Vooral als hoofdzorg: zou ze wel op tijd weer op gewicht geraken om erin te kunnen trouwen, minder dan twee maanden na haar uitgerekende bevallingsdatum?

Zie, dit zijn zorgen waar ik me op een familiefeestje eens vrolijk om kan maken. Hoe meer striemen en kilo's, hoe vrolijker ik word. Dat zijn de nawerkingen van de voorbije jaren. Vorig jaar zat ze nog tegen me te vertellen dat 'ze wel eens kinderen wou, maar zeker nog niet meteen.' En dat ze nooooooooit zoals wij voor IVF zou kunnen gaan. Als ze geen kinderen zou kunnen krijgen, dan zou het zo zijn.

Hetgene wat me er uiteindelijk toe bracht haar de goorste details van mijn bevalling met zeer veel leedvermaak uit de doeken te doen, was deze biecht-met-zeer-veel-begrip-en-zorg-voor-de-papa-in-spe: 'ja, het is een jongen. Al was A daar wel enkele dagen niet goed van, zeh. Die heeft gehuild. Echt waar! Hij is echt even moeten bekomen ervan...'
Waarop ik (naar adem happend): 'Euh, wat? Omdat hij liever een meisje had gehad?' (Ik dacht even dat ik iets gemist had van slecht nieuws of zo.)
Waarop nicht X: 'Mja. 't Zijn al allemaal jongens in zijn familie...'

En daarna had ze nog het lef om ons tot tweemaal toe te vragen wat wij nu eigenlijk gewild hadden. 'Maar serieus: iederéén heeft toch een voorkeur? Wat was die van jullie?'
Gekrenkt beet ik haar toe dat we Echt Geen Voorkeur hadden na meer dan twee jaar proberen. Dat we al Heel Blij waren dat we kinderen hebben nu.

Allerliefste nam het hier even van me over met een blik van 'is het nu nodig om de leuke sfeer te verpesten', waarna nicht X de gelegenheid meteen met beide handen greep om hem te vragen of hij niet aan de papa-in-spe kon vertellen hoe geweldig jongens wel niet zijn. Daar had Allerliefste dan even niet van terug dus sprong ik weer ertussen door te vragen naar haar bevalling.

Wat een geweldig idee was dat. Een echt verneukelmoment volgde, want met veel serieux vertelde ze dat ze toch echt wel zonder epidurale wou proberen. Kijk, zo'n uitspraken maken m'n dag weer helemaal.

5 opmerkingen:

  1. Wat een trut is me dat, zeg? En blijkbaar heeft ze een man kunnen strikken die geen haar beter is. Wenen omdat het geen dochter is, hoe grof is dat? Gelukkig hoef je het wicht niet te vaak te zien. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha Marit ... die dynamieken, zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hihi, Marit ... :-) vergeet ons alsjeblieeeeef niet te zeggen binnenkort of het haar gelukt is zonder epidurale....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mensen snappen het niet dat je geen voorkeur hebt. "Zolang het maar gezond is" zeggen wij altijd. Wat ik wél heb, is dat als ik mij inbeeld of droom over deze baby (gewoon, onze eerste baby) dat ik dan altijd denk dat 't een jongen is. Miss toch een stille wens? Maar een prinsesje is ook héél welkom natuurlijk! Zolang het maar gezond is! :-) Ben alleszins wel blij voor jou dat je toch manieren vindt om je te 'verkneukelen' in die nicht van je. ;-) Liefs. Me

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, iedere zwangere vrouw heeft wel zorgen, maar die "zorgen" zitten bij haar op een heel ander niveau hè? Ik snap dat ook niet zo goed. Zeker vragen over voorkeur jongen/meisje vind ik heel pijnlijk. Ooit heb ik gezegd dat ik de zwaarte en pijn van een bevalling niemand toe-wens, maar soms... Je hebt een mooie draai aan het gesprek gegeven, haha!!

    BeantwoordenVerwijderen