zaterdag 6 november 2010

1 op 3

Ik heb ooit ergens gelezen dat 1 op 3 vrouwen minder vruchtbaar zou zijn. Ik keek thuis naar mijn ma (drie keer probleemloos zwanger geraakt) en mijn zus (toen zwanger van de eerste en inmiddels ook moeder van drie) en vreesde meteen dat ik het zitten had.

Sinds wij te horen hebben gekregen dat het ons aangeraden is om via IVF onze kinderwens te vervullen, is dat iets dat ik serieus ben beginnen afvragen. Wie zijn die 1 op 3 vrouwen? Of die 1 op 6 koppels die problemen zouden hebben? Tiens, die ene collega is nu al 32. Zou die er al aan begonnen zijn? Zou die ook een probleem hebben? En als ze er nog niet aan begonnen is, moet ze er misschien eens werk van beginnen maken. Dat soort gedachten.
Als ik een zwangere vrouw zie lopen, en ik voel jaloezie opkomen, dan prent ik me altijd in dat zij misschien ook een ware lijdensweg achter zich heeft met alle mogelijke behandelingen. Zij is misschien één van de IVF-club.
Ik kijk anders naar de vrouwen rondom mij. Wie zijn namelijk al die vrouwen die ik op forums zie op het internet? Zou ik die misschien al eens tegengekomen zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten