zondag 31 oktober 2010

Kwestie van budgetbeheer

Ik heb het geluk dat ik me geen zorgen hoef te maken over de financiële kant van de zaak. Denk ik. Hoop ik. Niet dat ik zelf zo rijk ben of zo, maar door mijn familie die maar al te graag wilt bijspringen op dat vlak. Allerliefste wilt er niet van horen. Hij vindt dat we onze eigen boontjes wel kunnen doppen. Hij is optimistisch. Ik ben momenteel maar halftijds aan het werk en heb de zoektocht naar een voltijdse baan of een bijkomende halftijdse even stilgelegd, kwestie van de emoties en de stress wat de baas te kunnen blijven. Aangezien ik geen bijkomende uitkering trek, hebben we geen groot inkomen en het grootste stuk daarvan gaat naar onze afbetaling van ons huisje met drie kamers. Maar de drempel is wel heel hoog om te gaan aankloppen voor financiële sponsering, familie of niet en beloftes of niet. Ik voel me een halve bedelaar nog voor het zover gekomen is.

Ik had altijd wel al geschat dat we het financieel wat krap zouden hebben de eerste jaren na de verhuis naar ons nieuw huisje, maar dan had ik kosten in gedachten gehad als verbouwingen, nieuwe meubelen, crèchekosten, schoolkosten, kleertjes, verzorging en medische kosten voor de kinderen, duurdere gezinsreizen, autokosten,... Nu zit ik met de vrees dat eens er kinderen zullen zijn, mijn spaarpotje voor deze andere dingen reeds opgesoupeerd zal zijn. Door de behandelingen en mijn halftijdse baan, kunnen we zelfs geen auto kopen en moet ik regelmatig een lift vragen aan familie en vrienden. Gelukkig ligt het Fertiliteitscentrum op een spreekwoordelijke scheet van huis en werk, uitstekend te doen met de fiets. Mijn conditie gaat er gestaag op vooruit.

Eén prik met Decapeptyl (met een dosis voor drie maanden) kost om en bij de 250 à 300 euro. Na tussenkomst van de mutualiteit en/of hospitalisatieverzekering kost het nog maar 10 à 20 euro. Ik zou de precieze bedragen nog eens moeten opzoeken. Over twee weken moet ik dagelijks een injectie krijgen met een dagdosis. Over drie à vier weken komt daar een dagelijkse injectie met Menopur bij. Over twee weken moet ik nog eens bloed laten testen. Daarna komen regelmatig bloedtesten en echo's. Geen idee hoeveel me dat zal kosten.
Maar voor je die tussenkomst krijgt, moet je hospitalisatieverzekering eerst akkoord gaan met de reden waarom je die prik nodig hebt. En voor tussenkomst voor de rest van je behandeling, moeten ze ook akkoord gaan.

Ergens zit een dokter achter een bureautje die me nog nooit gezien of gehoord heeft, in mijn dossier te lezen. Ik heb er het raden naar welke informatie ze haar allemaal hebben doorgestuurd. Op haar bureau liggen twee stempels: 'Voor akkoord' en 'Niet akkoord'. Zou ze quota krijgen hoeveel dossiers ze wel of niet mag goedkeuren? Quota zodat alle kosten wel binnen budget blijven?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten